Udstillinger |
||||||
Galerie Handwerk 2018Stoffdruck International25/4 – 2/6 2018 Udstillingen viser nutidige tekstiltryk fra Danmark, Norge, Tyskland, Storbritannien, Schweiz og Østrig, samt Israel og Japan. |
||||||
Bagsværd Kirke 2018Over jorden - under himlen9/12 2017 – 21/1 2018 Over jorden - under himlen er en stedspecifik installation med tekstile værker til Bagsværd kirke. Udstillingen er skabt specielt til kirkens gallerigang i tæt dialog med Jørn Utzons arkitektur. Over jorden - under himlen er del af udstillingsrækken TIL STEDEt 2017-18, kurateret af arkitekt og smykkekunstner Katrine Borup. Læs tekst af Katrine Borup til udstillingen her Arbejder og udstillingsdesign er udført på Statens Værksteder for Kunst 2017. |
||||||
Designmuseum Danmark 2018Særudstilling
|
|
Dette håndtrykte ramie skab med tekstil, der er inspireret af træets årringer er udført til udstillingen “En tro kopi - unge designere i museet”, Kunstindustrimuseet 1994. Til udstillingen udførte 7 designere hver en fantasi over et objekt i museets permanente samling. Louise Sass konstruerede et “Nomadeskab”, som et telt af stof og stænger, udført som en parafrase over et skab fra rokokotiden. Nomadeskab, 1994
Prototype. |
||||
Butik for Borddækning 2016Bricks29. januar – 5. Marts 2016 Udstillingen viser nye håndtrykte unika tekstiler. Her udfoldet som duge og servietter. Mønsteret er dannet af byggesten i to farver. Små variationer i brikkernes størrelse og forskydninger danner dynamik og bevægelse henover fladen. Kompositionen til Bricks er fremstillet ud fra overvejelser om, hvordan kanten på tekstilet på én gang indrammer mønsteret og er del af en helhed. Bricks, rød
Håndtryk (unika) |
|
|||||
Nationalmuseum Stockholm 2015I anledning af Torsten och Wanja Söderbergs pris7 april– 31 maj 2015 Udstillingen viser tidligere modtagere af prisen og Shinjuku, blåTrykt boligtekstil, produceret i 8 farvestillinger. |
|
|||||
Designmuseum Danmark 2015Permanent udstilling
|
||||||
Galleri Pagter, Kolding 2014Keramisk skulptur og unika tekstiltryk Martin Bodilsen Kaldahl og Louise Sass In a DreamHåndtryk (unika) |
||||||
Nordiska museet Stockholm 2013Ränder, Rytm, Riktning (Striber, Rytme, Retning)4. oktober 2013 – 31. august 2014 Ränder, Rytm, Riktning er en kurateret særudstilling om striber som fænomen, set ud fra mange forskellige perspektiver. Den samler en stor variation af stribede genstande, i form af nutidig kunst og design, eksklusive og hverdagsagtige genstande sammmen med striber og genstande fra museets historiske samling fra 1700-tallet og fremad. Gul Barok
Udsnit |
||||||
Designmuseum Danmark 2012Gennem skyggen ind i lyset — separat udstilling 25. marts – 8. april 2012 Udstillingen samlede et udvalg af unika tekstiltryk fra 2008 – 11 og markerede en bogudgivelse med samme titel. Udstillingsarkitekt: Martin Christiansen. Louise Sass anvender en teknik, som kaldes overtryk, hvor rene farvenuancer trykkes direkte på stoffet i overlappende lag, så man kan følge, hvordan farvens mættede tone langsomt bygges op. Effekten af at farve stoffet i flere omgange er, at der opstår intense og mere komplekse farvevirkninger i stoffet, end man ellers kan fremkalde. Vis hele udstillingeteksten
|
||||||
MINDCRAFT 12, Salone Milano 201217. — 12. April 2012 Mindcraft 12 af Danish Crafts. Gruppeudstilling under designugen i Milano. Udstillingen viste 16 nye værker af danske kunsthåndværkere og designere. Et gennemgående træk hos de udvalgte deltagere var deres fokus på kvalitet og deres tilgang til formgivning, hvor funktionalitet og materialekendskab spiller en væsentlig rolle. Udstillingen spændte bredt: fra unika-værker til prototyper klar til produktion. Udstillingen var kurateret af Cecilie Manz. |
||||||
MINDCRAFT 11, Salone Milano 201112. —17. April 2011 Mindcraft 11, af Danish Crafts under designugen i Milano. Gruppeudstilling med værker fra danske kunsthåndværkere og designere. Udstillingen var iscenesat og kurateret af Cecilie Manz med et særligt fokus på: Kvalitet, Funktionalitet og Materialitet Perlemor
|
||||||
Designmuseum Danmark 2010 — 2011Det bedste i 100 år — 100 gaver fra Kunstindustrimuseets Venner 1910-20109. november 2010 — 6. marts 2011 Lineær Stak |
||||||
|
Ved 3rd International Textile Competition, Kyoto, Japan, modtog Louise Sass ITF-industrial techniques Award, 1997 for unika trykket "Lineær Stak". Senere videre udviklet til boligtekstil "Rago" og produceret af Kvadrat A/S. ITF Industrial Technique Award. Juryens begrundelse:
|
|||||
Galleri Inger Molin 2009Labyrint — separatudstilling14. marts — 1. april 2009 Labyrint |
||||||
Galleri Inger Molin 2005Agenda — separatudstilling7. — 29. maj 2009
Akryl på papir 55 x 48 cm, 2005 |
Vægfrisen Labyrint tegner med spinkle lysende streger en rytme hen over tekstilets fluktuerende mørke. Den changerer i nuance på baggrundsfarver af mørk turkis og varm orange og fremstår skrøbelig, men samtidig stringent og præcis.
Inspirationen til Labyrint kommer fra et håndvævet fransk sjal, der stammer fra 1920’erne. Med udgangspunkt i et udsnit af sjalets labyrintiske mønster har Louise Sass skærpet mønsterets stringens i en optegning på millimeterpapir, hvor alle sving i labyrintens gange er omhyggeligt noteret med præcise mål. Men kun som udgangspunkt. I løbet af processen fik labyrinten sit eget liv, udfoldede sig selvstændigt som form og struktur – styret af Sass, naturligvis, men også af de muligheder, som labyrinten selv åbnede op for. |
|||||
Kunstmuseet Trapholt 2007Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2007Kunstmuseet Trapholt Panorama # 1, # 2, # 3Unikatekstiler, håndmalet Panorama tekstilerne blev til under arbejdet med en udsmykning til Serafens Ældrebolig, Stockholm. Blandt andet en håndmalet væg frise på kraftig bomuld. På grund af arkitekturen i Stockholm, er ”Panorama” vægfrisen til Serafen ret bred og forholdsvis kort. Mens jeg arbejdede fik jeg lyst til at skære dele af de kraftfulde farveforløb ud, for at se dem i mere radikale højder - og malede tre udsnit i en længere version. Begrundelse ved Biennalens kuratorer Ole Jensen og Lars Dybdahl:
Mønsteret og ornamentet har her frigjort sig fra den materialitet, som
kunsthåndværk normalt forbinder sig med – og bliver autonom visualitet.
Louise Sass’ striber er et spil mellem ekstreme farvetoner I et ukonventionelt
og rumligt klangbillede. Grafikgalleriet, Konstnärshuset 2002SeparatudstillingKonstnärshuset 10 malerier papir
Traneudstilling 1998Arbejder på papir — separatudstillingGentofte Kunstbibliotek
Udstillingen kredser om grænseflader og mellemrummets betydning. Malerierne danner hver især og indbyrdes – et dynamisk rum, hvor det omgivende rum inddrages i samspil med syn og bevægelse, når beskueren bevæger sig i rummet. Grænsen mellem fladen og rummet bliver diffus. Röhsska museetLouise Sass — separatudstilling i anledning af Torsten och Wanja Söderbergs pris 1998.Röhsska museet Undervejs # 2 og Undervejs # 1
I anledning af Torsten och Wanja Söderbergs Pris 1998. Prisnämndens motivering: För en löftesrik, internationellt uppmärksammad insats som textildesigner, företagen med stor konstnärlig begåvning vilken hämter sin inspiration i ett självständigt utfört, dynamiskt och fruktbart inträngande i mönsterkomposition för olika material – alltifrån unika textiltryck til hela rumskompositioner, konstnärligt besläktade med musik och skulptur.
|
||||||
© 2008 Louise Sass. All rights reserved |