Louise Sass

top

Udstillinger

   
       
 
Butik for Borddækning 2016

Bricks

29. januar – 5. Marts 2016
Butik for Borddækning
Møntergade 6, 1116 København

Udstillingen viser nye håndtrykte unika tekstiler.
Her udfoldet som duge og servietter.

Mønsteret er dannet af byggesten i to farver. Små variationer i brikkernes størrelse og forskydninger danner dynamik og bevægelse henover fladen. Kompositionen til Bricks er fremstillet ud fra overvejelser om, hvordan kanten på tekstilet på én gang indrammer mønsteret og er del af en helhed.

Brics, rød



Håndtryk (unika)
reaktiv farve, bomuld
150 x 240 cm, 2016
 





 
Nationalmuseum Stockholm 2015

I anledning af Torsten och Wanja Söderbergs pris

7 april– 31 maj 2015
Nationalmuseum, Stockholm,
Statsteatern, kulturhuset.

Udstillingen viser tidligere modtagere af prisen og
supplerer en udstilling med dette års modtager af Söderberg prisen.
Louise Sass, modtager af Söderbergprisen i 1998.

Shinjuku, blå


   
  Produktdesign
 
Trykt boligtekstil, produceret i 8 farvestillinger.
Pigmenttryk, bomuld.
Mønsterrapport 64 x 140 cm
Producent Kvadrat A/S, 1995
Röhsska museet Göteborg

 
Galleri Pagter, Kolding 2014

Keramisk skulptur og unika tekstiltryk


Martin Bodilsen Kaldahl og Louise Sass 29. august – 4. oktober 2014
Galleri Pagter
Adelgade 3,
6000 Kolding, Danmark

In a Dream


Håndtryk (unika)
reaktiv farve, bomuld
83 x 74 cm
, 2014 

 
Nordiska museet Stockholm 2013
Ränder, Rytm, Riktning (Striber, Rytme, Retning)

4. oktober 2013 – 31. august 2014
Nordiska museum
Djurgårdsvägen 6-16
Stockholm, Sverige

Ränder, Rytm, Riktning er en kurateret særudstilling om striber som fænomen, set ud fra mange forskellige perspektiver. Den samler en stor variation af stribede genstande, i form af nutidig kunst og design, eksklusive og hverdagsagtige genstande sammmen med striber og genstande fra museets historiske samling fra 1700-tallet og fremad.
Udstillings idé og udformning:Tom Hedqvist og Synnöve Mörk

Sass er repræsenteret med to værker, Gul Barok og Lille Blå, fra 2010. Begge er unika tekstiltryk, som undersøger linjen – striben – ved brug af overlappende farver

Gul Barok


 
Udsnit
Håndtryk, unika
reaktiv farve, bomuld 
150x155 cm, 2010

 
Designmuseum Danmark 2012

Gennem skyggen ind i lyset — separat udstilling


25. marts – 8. april 2012
Designmuseum Danmark
Bredgade 68, København

Udstillingen samlede et udvalg af unika tekstiltryk fra 2008 – 11 og markerede en bogudgivelse med samme titel. Udstillingsarkitekt: Martin Christiansen.

Louise Sass anvender en teknik, som kaldes overtryk, hvor rene farvenuancer trykkes direkte på stoffet i overlappende lag, så man kan følge, hvordan farvens mættede tone langsomt bygges op. Effekten af at farve stoffet i flere omgange er, at der opstår intense og mere komplekse farvevirkninger i stoffet, end man ellers kan fremkalde.

Vis hele udstillingeteksten

dmk2

dmk3-4

MINDCRAFT 12, Salone Milano 2012

17. — 12. April 2012
Galleri Alessandro De March
Ventura Lambrate, Milano, Italien

Mindcraft 12 udstilling

Mindcraft 12 af Danish Crafts. Gruppeudstilling under designugen i Milano. Udstillingen viste 16 nye værker af danske kunsthåndværkere og designere. Et gennemgående træk hos de udvalgte deltagere var deres fokus på kvalitet og deres tilgang til formgivning, hvor funktionalitet og materialekendskab spiller en væsentlig rolle. Udstillingen spændte bredt: fra unika-værker til prototyper klar til produktion. Udstillingen var kurateret af Cecilie Manz.

Ampersand House and Gallery 2012

From Denmark with Love — gruppeudstilling

2. June — 7. July 2012
Ampersand House and Gallery
30 rue Tasson Snel, Bruxelles, Belgien

Udstillingen 'From Denmark with Love' markerede et særligt dansk fokus som del af det officielle kulturprogram under det danske EU-formandskab. Til udstillingen var udvalgt 11 værker fra udstillingen Mindcraft 12 i Milano, april 2012.

MINDCRAFT 11, Salone Milano 2011

12. —17. April 2011
Galleri Alessandro De March
Ventura Lambrate, Milano, Italien

Mindcraft 11, af Danish Crafts under designugen i Milano. Gruppeudstilling med værker fra danske kunsthåndværkere og designere. Udstillingen var iscenesat og kurateret af Cecilie Manz med et særligt fokus på: Kvalitet, Funktionalitet og Materialitet

Perlemor


Unik tekstilfrise
Håndtryk, reaktiv farve, bomuld
Fuld størrelse 150 x 450 cm
, 2011

   
 
Designmuseum Danmark 2010 — 2011

Det bedste i 100 år — 100 gaver fra Kunstindustrimuseets Venner 1910-2010

9. november 2010 — 6. marts 2011
Designmuseum Danmark
Bredgade 68, København

Lineær Stak


   
 



Unik, serigrafitryk
Ætse- og kemisk reservetryk
Bomuld. 300 x 143 cm, 1995

 

Ved 3rd International Textile Competition, Kyoto, Japan, modtog Louise Sass ITF-industrial techniques Award, 1997 for unika trykket "Lineær Stak". Senere videre udviklet til boligtekstil "Rago" og produceret af Kvadrat A/S.
Se produktdesign.

ITF Industrial Technique Award. Juryens begrundelse:
This Work produces feelings of depth and thickness while using flat dyeing techniques. Scrupulous design and calculated repetition technique enable this plane print fabric to express a sense of thickness and the textures of natural materials with great succes. This work well conveys the artist’s intentions of ”pushing the limits as far as the repeat printing technique allows, exploring the surface, and aiming to create a spatial expression on a two-dimensional material.

lab detalje

 
Galleri Inger Molin 2009

Labyrint — separatudstilling

14. marts — 1. april 2009
Galleri Inger Molin
Kommendörsgatan 24, Stockholm

Labyrint


   
 

Labyrint

Vægfrise (unika), serigrafitryk
Ætsetryk på reaktiv farve
Bomuld 190 x 145 cm, 2009

Galleri Inger Molin 2005

Agenda — separatudstilling

7. — 29. maj 2009
Galleri Inger Molin,
Kommendörsgatan 24, Stockholm

Agenda # 4-5


agenda

Agenda # 4-6


Maleri
Akryl på papir
55 x 48 cm, 2005

  Vægfrisen Labyrint tegner med spinkle lysende streger en rytme hen over tekstilets fluktuerende mørke. Den changerer i nuance på baggrundsfarver af mørk turkis og varm orange og fremstår skrøbelig, men samtidig stringent og præcis.

Inspirationen til Labyrint kommer fra et håndvævet fransk sjal, der stammer fra 1920’erne. Med udgangspunkt i et udsnit af sjalets labyrintiske mønster har Louise Sass skærpet mønsterets stringens i en optegning på millimeterpapir, hvor alle sving i labyrintens gange er omhyggeligt noteret med præcise mål. Men kun som udgangspunkt. I løbet af processen fik labyrinten sit eget liv, udfoldede sig selvstændigt som form og struktur – styret af Sass, naturligvis, men også af de muligheder, som labyrinten selv åbnede op for.

lab detalje

 
Kunstmuseet Trapholt 2007

Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2007

Kunstmuseet Trapholt
Kolding, Danmark

Panorama # 1, # 2, # 3


Panorama 1

Unikatekstiler, håndmalet
Reaktiv farve på bomuld
Hver stofbane måler 300 x 135 cm. 2004
Kunstindustrimuseet, København

Panorama tekstilerne blev til under arbejdet med en udsmykning til Serafens Ældrebolig, Stockholm. Blandt andet en håndmalet væg frise på kraftig bomuld. På grund af arkitekturen i Stockholm, er ”Panorama” vægfrisen til Serafen ret bred og forholdsvis kort. Mens jeg arbejdede fik jeg lyst til at skære dele af de kraftfulde farveforløb ud, for at se dem i mere radikale højder - og malede tre udsnit i en længere version.

Begrundelse ved Biennalens kuratorer Ole Jensen og Lars Dybdahl:

Mønsteret og ornamentet har her frigjort sig fra den materialitet, som kunsthåndværk normalt forbinder sig med – og bliver autonom visualitet. Louise Sass’ striber er et spil mellem ekstreme farvetoner I et ukonventionelt og rumligt klangbillede.

Grafikgalleriet, Konstnärshuset 2002

Separatudstilling

Konstnärshuset
Smålandsgatan 7, Stockholm

10 malerier papir



Enkeltvis 68 x 75 cm, 2002-02

Traneudstilling 1998

Arbejder på papir — separatudstilling

Gentofte Kunstbibliotek
Hellerup, Danmark

Udstillingen kredser om grænseflader og mellemrummets betydning. Malerierne danner hver især og indbyrdes – et dynamisk rum, hvor det omgivende rum inddrages i samspil med syn og bevægelse, når beskueren bevæger sig i rummet. Grænsen mellem fladen og rummet bliver diffus.

Röhsska museet

Louise Sass — separatudstilling i anledning af Torsten och Wanja Söderbergs pris 1998.

Röhsska museet
Vasagatan 37-39, Göteborg, Sverige

Undervejs # 2 og Undervejs # 1



Serigrafi tryk på silke, unika

I anledning af Torsten och Wanja Söderbergs Pris 1998.
Udstillingen viste et udvalg af unika tekstiltryk, arbejder på papir og produktdesign.

Prisnämndens motivering:

För en löftesrik, internationellt uppmärksammad insats som textildesigner, företagen med stor konstnärlig begåvning vilken hämter sin inspiration i ett självständigt utfört, dynamiskt och fruktbart inträngande i mönsterkomposition för olika material – alltifrån unika textiltryck til hela rumskompositioner, konstnärligt besläktade med musik och skulptur.

 

 

 



  © 2008 Louise Sass. All rights reserved